Diaľničný ošial - vraj pre investorov

Autor: Matúš Grznár | 23.8.2011 o 17:27 | Karma článku: 5,10 | Prečítané:  1146x

Každá slovenská vláda sa hrdinsky bije do pŕs pri téme „výstavba diaľníc". Zámienkou je budovanie infraštruktúry, ktorá je nevyhnutná pre príchod investorov a vytváranie pracovných miest. Keďže sa doposiaľ žiadnej vláde nepodarilo splniť sľuby, ktoré o dokončených diaľniciach dala občanom, je tu priestor na zamyslenie sa, či existuje iná alternatíva, ktorá by pokryla požiadavku investorov na cestnú infraštruktúru.

Cestná infraštruktúra z pohľadu investora

Čo by Vás zaujímalo, keby ste mali často prevážať materiál, tovar alebo akýkoľvek náklad z miesta A do miesta B, povedzme z Prievidze do Rožňavy? Zrejme by ste sa zaoberali časom, ktorý si cesta vyžaduje a cenou, ktorú by ste za každý takýto prevoz museli zaplatiť. Následne by Vás pravdepodobne zaujímalo ako spoľahlivo viete plánovať trvanie prepravy, t.z. či na danom úseku dochádza k častým zápcham a zdržaniam (kvôli kvalite cesty, poveternostným podmienkam, či hustote premávky). Celkom iste by ste privítali, keby Vaša preprava trvala každý krát rovnako dlho s odchylkou povedzme 30 min. Pri pohľade na cenu by ste skôr či neskôr zistili, že sú pre Vás lepšie trasy, kde stúpanie, či klesanie je mierne, pretože na takých trasách máte nižšiu spotrebu. Zároveň by ste videli, že Vaša spotreba stúpa, keď počas prepravy musíte často spomaľovať a zrýchľovať. A spotreba paliva by sa Vám opäť premietla do vyššej ceny.

Po čase by ste došli k záveru, že akonáhle sa viete vyhnúť dedinám a mestám, a za každým keď využijete cesty s miernym stúpaním a klesaním je Vaša spotreba paliva nižšia. Tým by ste sa dostali k lepšej cene prepravy. Diaľnica by teda z tohto pohľadu bola pre Vás ideálna. Diaľnica však má svoje prísne technické parametre, ktoré sú premietnuté v náročnosti, a teda aj cene výstavby. To spôsobuje časovú náročnosť vybudovania siete diaľníc po celej krajine. Čo teda urobiť, ak na výstavbu takéhoto rozsahu diaľníc v krátkom čase nie sú peniaze?

 

Štvorpruhové diaľnice na západe Vs. dvojpruhové rýchlostné cesty po celej krajine

Ak by ste boli na čele vlády a Vašim cieľom by bolo stavať infraštruktúru potrebnú pre investorov vytvárajúcich pracovné miesta, ako by ste sa rozhodli? Pripomeniem, že máte obmedzené množstvo peňazí. Stavali by ste štvorpruhové diaľnice, a to aj v kompllikovaných úsekoch? Alebo by ste skúšali hľadať alternatívy, ktoré by najefektívnejšie pokryli potreby investorov?

Nie som odborník na cestnú dopravu, takže tento vstup prosím berte ako snahu otvoriť diskusiu na tabuizovanú tému. Ja by som sa zamýšľal nad dvojpruhovými rýchlostnými cestami s pravidelným trojpruhovým úsekom pre možnosť bezpečne obehnúť pomalšie vozidlá. Raz v jednom smere, raz v opačnom smere. Dôležité by bolo, aby neprechádzali obcami, a aby stúpanie a klesanie bolo mierné.

Verím však, že existujú ešte iné, efektívnejšie možnosti cestnej infraštruktúry, ktoré by boli adresnejšie k potrebám pre investorov. Neviem posúdiť, aký rozsah ciest by sa takouto alternatívou dal vybudovať. No myslím si, že namiesto komplikovaných mostov a tunelov na západe by to prinieslo potrebnú infraštruktúru na Horehronie, do Podpoľania, na Gemer, Zemplín a možno aj Abov.

Žiaľ, diskusiu na túto tému som zatiaľ nezachytil.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?